Waarom de Onco Care Challenge?
Er is altijd ruimte voor verbetering en dat geldt ook voor de zorg rondom kanker. Innovatieve ideeën om de zorg te verbeteren zijn niet altijd eenvoudig uit te voeren. Ze worden vaak niet uitgevoerd door gebrek aan tijd en geld. Tijdens de Onco Care Challenge worden oncologie- en hematologie teams uitgedaagd om innovatieve ideeën uit te werken. Gebruik de Onco Care Challenge ook om te netwerken en te leren van elkaar. In 2025 is het thema doorontwikkelen en opschalen.
Heb jij een goed idee? Doe mee en help zorg verbeteren.
Dit jaar ontvangt de winnaar € 7500,- om het project uit te werken.
Belangrijke data op een rij

-
Wat is de indieningstermijn voor de onco care challenge 2025?
Je kan een idee indienen van 6 mei t/m 29 augustus. In die periode kun je ook met een accountmanager overleggen om je idee verder uit te werken.
-
Op basis van welke criteria oordeelt de jury?
Het project...
Is een project wat je gaat doorontwikkelen
Is een project wat je kunt opschalen heeft een direct toewijsbaar voordeel voor de patient
biedt een aantoonbare bijdrage aan de verbetering van de oncologische zorg.
is innovatief en creatief qua opzet of invulling.
kan niet worden gefinancierd uit reguliere middelen, een sluitende begroting met motivatie dient te worden bijgevoegd.
wordt ingediend namens een team/collectief uit een instelling. -
Welke informatie moet ik aanleveren?
Je download de Deelnamekit en dient daarmee een doorontwikkeling in van een bestaand project, met een aanleiding, doel, sluitende begroting en een plan van aanpak. Vul de Deelnamekit met jullie documentatie en mail deze naar oncocarechallenge.nl@sanofi.com. Stuur ook, ter ondersteuning van jullie project, aanvullende informatie mee, bijvoorbeeld ter ondersteuning van het project voor verdere verdieping richting de jury. Het idee, doel en plan worden gepubliceerd op deze website. De aanvullende, ondersteunende informatie is alleen zichtbaar voor de jury. Een idee moet afkomstig zijn van een collectief/samenwerkingsverband van beroepsbeoefenaren. Mail daarom ook een brief met handtekeningen van het collectief/samenwerkingsverband. Voor vragen kun je altijd een accountmanager bellen.
-
Hoe ga ik om met een project dat meer budget vraagt dan de prijs biedt?
Maak het door te ontwikkelen project kleiner en benoem dat dit de start is van een groter geheel, dat daarna volgt. Licht dit goed toe, ook financieel. Of beperk het grote project tot een kleiner onderdeel dat nog aan de voorwaarden voldoet. Belangrijk is dat de jury een goed gevoel krijgt rondom het werkelijke slagen van het project.
-
Hoe ga ik om met onderzoeksvoorstellen?
Voor onderzoeksvoorstellen zijn vaak andere financiële kanalen beschikbaar. Zo kijkt een jury hier ook naar. Je kan een idee indienen dat onderdeel is van een groter project. Geef daarbij heel duidelijk het voordeel voor de patiënt aan. Overleg voordat jullie starten met de uitwerking met een accountmanager.
-
Kan ik ook een idee vanuit de hematologie indienen?
Ja, dat kan absoluut.
-
Welke aanvullende informatie kan ik bijvoegen?
Informatie voor de jury om tot een goed oordeel te komen. Voorbeelden zijn: ondersteunende studies, artikelen, een protocol, presentatie of een film. Denk hierbij aan een groter belang, bredere toespassing en schaalbaarheid.
-
Hoe verloopt het traject van indienen?
Middels een kort plan van aanpak, aanvullende achtergrondinformatie, de brief namens het collectief en de begroting dien je jouw doorontwikkeling van jullie project in. Deze bundel je in de Deelnamekit. Je mailt deze informatie naar oncocarechallenge.nl@sanofi.com. Het idee wordt door Sanofi B.V. en Pfizer Nederland getoetst op basis van de door de CGR (Code Geneesmiddelenreclame) gestelde voorwaarden. Daarna wordt het idee op de website geplaatst. Begin september worden drie genomineerden bekendgemaakt. Zij worden gevraagd om tijdens de uitreiking hun project te presenteren aan de jury. Tijdens deze uitreiking wordt de winnaar gekozen. Kijk ook eens bij "Achtergrond"; daar vind je de tijdlijn.
-
Wat wordt er van mij verwacht op de avond van de uitreiking?
Trots en enthousiasme voor jullie idee! In tien minuten presenteer je jouw idee, op een manier die je zelf kiest en waarmee je de jury overtuigt. Er volgt een discussieronde waarbij vragen kunnen worden gesteld. Deze avond vindt plaats op 30 oktober.
-
Waarom moet ik een budget indienen?
Sanofi B.V. en Pfizer Nederland moeten voldoen aan de CGR (Code Geneesmiddelen Reclame) en aantonen waaraan het geldbedrag besteed wordt.
-
Wanneer verschijnt het project op de website?
Na indienen wordt jouw idee getoetst en op de website geplaatst. Je accountmanager laat je dat natuurlijk even weten.
-
Wie zitten er in de jury en hoe komt de nominatie tot stand?
De jury bestaat uit 5 juryleden namelijk een oncoloog, een verpleegkundig specialist, een patiëntvertegewoordiger, een manager oncologie en een afvaardiging van een zorgverzekereraar. Zij zijn gekozen vanwege hun brede expertise en hun focus op de patient. Daarnaast beoordeelt ieder jurylid vanuit zijn eigen invalshoek het project wat een juiste onafhankelijke keuze onderbouwt. Sanofi en Pfizer hebben geen betrokkenheid bij de beoordeling van het projectvoorstel of keuze van de winnende projecten. Alle inzendingen worden, via de website direct naar de jury toegezonden. Vervolgens zal de jury projecten nomineren via een geanonimiseerde link die zij via mail ontvangen. Hierdoor is niet te achterhalen wie welke keuze heeft gemaakt waardoor objectiviteit en onafhankelijkheid wordt geborgd Deze genomineerde projecten worden aangeboden aan de compliancecommissie van Sanofi en Pfizer. Zij toetst de projectvoorstellen aan Gedragscode Geneesmiddelenreclame en aan de basisvoorwaarden van de Onco Care Challenge. Indien het advies positief is, zal door de jury een winnend project (niet financeerbaar uit eigen middelen, geen commercieel oogmerk, geen standaardzorg, niet gekoppeld met product) voor de prijs worden gekozen.