Waarom de Onco Care Challenge?

Er is altijd ruimte voor verbetering en dat geldt ook voor de zorg rondom kanker. Innovatieve ideeën om de zorg te verbeteren zijn niet altijd eenvoudig uit te voeren. Ze worden vaak niet uitgevoerd door gebrek aan tijd en geld. Tijdens de Onco Care Challenge worden oncologie en hematologie teams uitgedaagd om innovatieve ideeën uit te werken. Gebruik de Onco Care Challenge ook om te netwerken en te leren van elkaar. Er staan inmiddels 96 projecten op de website. Heb jij een goed idee? Doe mee en help zorg verbeteren. De winnaar ontvangt €5000,- om het project uit te werken. De nummer 2 en 3 respectievelijk €3000,- en €2000,-.

Belangrijke data op een rij

  • Wat is de indieningstermijn voor de onco care challenge 2023?

    Je kan een idee indienen van 17 April t/m 30 Juni 2023. In die periode kun je ook met een accountmanager overleggen om je idee verder uit te werken.

  • Op basis van welke criteria oordeelt de jury?

    Het project...

    • heeft een direct toewijsbaar voordeel voor de patiënt.
    • biedt een aantoonbare bijdrage aan de verbetering van de oncologische zorg.
    • is innovatief en creatief qua opzet of invulling.
    • kan niet worden gefinancierd uit reguliere middelen, een sluitende begroting met motivatie dient te worden bijgevoegd.
    • wordt ingediend namens een team/collectief uit een instelling.
  • Welke informatie moet ik aanleveren?

    Je dient een idee in met een aanleiding, doel, sluitende begroting en een plan van aanpak. Die upload je via de pagina "Doe mee!". Je kan hier aanvullende informatie uploaden, bijvoorbeeld ter ondersteuning van het project voor verdere verdieping richting de jury. Het idee, doel en plan worden gepubliceerd op deze website. De aanvullende, ondersteunende informatie is alleen zichtbaar voor de jury. Een idee moet afkomstig zijn van een collectief/samenwerkingsverband van beroepsbeoefenaren. Upload daarom ook een brief met handtekeningen van het collectief/samenwerkingsverband. Voor vragen kun je altijd een accountmanager bellen.

  • Hoe ga ik om met een project dat meer budget vraagt dan de prijs biedt?

    Maak het project kleiner en benoem dat dit de start is van een groter geheel, dat daarna volgt. Licht dit goed toe, ook financieel. Of beperk het grote project tot een kleiner onderdeel dat nog aan de voorwaarden voldoet. Belangrijk is dat de jury een goed gevoel krijgt rondom het werkelijke slagen van het project.

  • Hoe ga ik om met onderzoeksvoorstellen?

    Voor onderzoeksvoorstellen zijn vaak andere financiële kanalen beschikbaar. Zo kijkt een jury hier ook naar. Je kan een idee indienen dat onderdeel is van een groter project. Geef daarbij heel duidelijk het voordeel voor de patiënt aan. Overleg voordat jullie starten met de uitwerking met een accountmanager

  • Kan ik ook een idee vanuit de hematologie indienen?

    Ja, dat kan absoluut.

  • Welke aanvullende informatie kan ik bijvoegen?

    Informatie voor de jury om tot een goed oordeel te komen. Voorbeelden zijn: ondersteunende studies, artikelen, een protocol, presentatie of een film. Denk hierbij aan een groter belang, bredere toespassing.

  • Hoe verloopt het traject van indienen?

    Via het 'deelnemen' formulier op deze website dien je jouw idee in. Het idee wordt door Sanofi B.V. getoetst of het voldoet aan de door CGR (Code Geneesmiddelen Reclame) gestelde voorwaarden, daarna komt het idee op de website te staan. In het najaar worden drie genomineerden bekend gemaakt, zij worden gevraagd om tijdens de uitreiking hun project te presenteren voor de jury. Tijdens deze uitreiking wordt de winnaar gekozen. Kijk ook eens op 'achtergrond', daar vind je de tijdlijn.

  • Wat wordt er van mij verwacht op de avond van de uitreiking?

    Trots en enthousiasme voor jullie idee! In tien minuten presenteer je jouw idee, op een manier die je zelf kiest en waarmee je de jury overtuigt. Er volgt een discussieronde waarbij vragen kunnen worden gesteld. Deze avond vindt plaats in november.

  • Waarom moet ik een budget indienen?

    Sanofi B.V. moet voldoen aan de CGR (Code Geneesmiddelen Reclame) en aantonen waaraan het geldbedrag besteed wordt.

  • Wanneer verschijnt het project op de website?

    Na indienen wordt jouw idee getoetst en op de website geplaatst. Je accountmanager laat je dat natuurlijk even weten.

Oncologische zorg verbeteren?

Heb jij ook een goed idee?
We helpen je graag op weg, mail naar oncocarechallenge.nl@sanofi.com

Ja, ik doe mee